Olen työskennellyt lähes 10 vuotta lehtien parissa. Olen toimittajana vastaanottanut lukuisia lehdistötiedotteita ja useita olen myös itse kirjoittanut. Lehdistötiedotteita voi olla monenlaisia riippuen siitä mitä lehdistötiedotteessa halutaan tiedottaa ja minkälaiseen mediaan se toimitetaan. Tässä ovat omat vinkkini onnistuneeseen lehdistötiedotteeseen.
VINKIT:
1. Tarkista yrityksen tiedot. Olen saanut lukuisia lehdistötiedotteita:
-> joissa lehtemme tai verkkosivumme nimi on väärin kirjoitettu.
-> tuote tai palvelu ei liity millään tavalla lehden / verkkosivun sisältöön.
2. Kirjoita lehdistötiedote kiinnostavasti ja ytimekkäästi. Herätä otsikolla mielenkiinto ja tee väliotsikoita ja kappalejakoja.
3. Sisällytä esim. lehdistötiedotteen loppuun selkeästi:
-> Tuotteen nimi kokonaisuudessaan
-> Hintatiedot
-> Jälleenmyyntipaikat (milloin on esim. kaupoissa myynnissä)
-> Yrityksen www-sivujen osoite
-> Lisäksi yhteyhenkilön tiedot keneen toimittaja voi tarvittaessa olla yhteydessä esim. haastattelua varten.
4. Laita selkeästi linkki, mistä painokelpoisen kuvan voi ladata. Käytä vain laadukkaita kuvia, ei kännyräpsyjä! Toivottavaa on myös, että kuvasta voi saada muutaman eri version ja lowresin mahdollista nettiartikkelia varten. Jos hires-kuvia tulee paljon liitetiedostoina, ne tukkivat nopeasti meiliboksin. Vastaavasti kovassa kiireessä ei aina ole aikaa odotella useampaa päivää (tai edes tuntia) painokelpoista kuvaa.
5. Oikolue lehdistötiedote. Pienet näpyvirheet eivät ole ongelma, mutta joskus vastaan on tullut tiedotteita, joissa on enemmän kirjoitusvirheitä kuin oikein kirjoitettuja sanoja.
6. Katso, että lähetät henkilöille bcc (ei cc:nä siten, että kaikki tiedotteen saavat näkevät toisensa. Näin käy yllättävän usein!).
7. Soita lehdistötiedotteeseen liittyen, mutta muista kohtuus! Itseäni ei ole haitannut, jos olen saanut puhelun tiedotteeseen liittyen. Samalla olen voinut saada hieman lisätietoja tuotteesta / palvelusta / yrityksestä. Puheluilla ei kannata kuitenkaan alkaa pommittamaan.
PLUSSAA:
- Jos käytät saatetekstiä meilissä, älä jaarittele vaan kerro selkeästi mistä on kyse.
- Käytä ammattilaisten ottamia laadukkaita kuvia.
- Video tuotteesta tuo lisäarvoa!
- Mieti ajoitusta - toimita tiedote silloin, kun se on ajankohtainen (ei liian aikaisin, ei liian myöhään). Helpottaa erittäin paljon toimittajan elämää!
- Sisällytä verkkosivuille oma osio medialle / bloggaajille siten, että materiaalia voi tarvittaessa käydä vapaasti etsimässä sieltä.